Expositie
Charley Toorop (1891-1955) staat momenteel in twee musea in de schijnwerpers. In Museum Boijmans Van Beuningen staan haar schilderijen centraal en Museum Kranenburgh in Bergen richt zich op haar tekeningen. Want hoewel Toorop in de eerste plaats schilder was, maakte ze ook vele tekeningen.
Toorop tekende vooral aan het begin van haar kunstenaarscarrière en tijdens de laatste jaren van de Tweede Wereldoorlog, toen zij op last van de bezetter haar huis in Bergen had moeten verlaten. Deze periodes brachten geldzorgen met zich mee en ze probeerde daarom overal portretopdrachten los te peuteren. Bij boeren in de Beemster vond ze onder meer gehoor.
Voor haar tekeningen gebruikte Toorop zwart krijt of houtskool, waardoor ze gemakkelijk correcties kon aanbrengen. Ze poetste veel, niet alleen om fouten weg te werken maar vooral vanwege het effect.
Aan enkele portretten is te zien hoe Toorop dacht over de geportretteerden. Ze bewonderde de hoogbejaarde Henriëtte Holst-Van der Schalk om haar onverzettelijke mentaliteit en ze portretteerde haar daarom kort en krachtig. Het portret van de dichter Adriaan Roland Holst is daarentegen nogal miezerig en dus veel minder geslaagd. Ooit waren beide kunstenaars bevriend met elkaar. Toorop had de dichter in de oorlog echter slap gevonden en had hem een gebrek aan ruggengraat verweten. Charley Toorop toonde altijd haar eigen visie, en daarin haar karakter.
Charley Toorop – Werken op papier, t/m 5 april 2009 in Museum Kranenburgh, Bergen
Vooral geen principes! Charley Toorop, t/m 18 januari 2009 in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam