Ze waren tijdgenoten, kunstenaressen en ze stierven beiden op jonge leeftijd. Het Stedelijk Museum Alkmaar belicht het werk van Alida Pott (1888-1931) en Pau Wijnman (1889-1930). Beide talentvolle vrouwen lieten een klein, maar gevarieerd oeuvre na.
Voor Alida Pott en Pau Wijnman en hun respectievelijke echtgenoten George Martens en Johan van Hell was artistiek bezig zijn een manier van leven. Ze waren getrouwd met elkaar en met de kunst. Ze werkten met hun mannen samen, maar behielden als kunstenares hun zelfstandigheid en volgden een eigen koers.
Alida Pott woonde met George Martens in Groningen, waar ze vanaf de oprichting in 1918 prominent lid van de Groninger Kunstkring De Ploeg waren. Pott ontwierp het vignet van deze kunstenaarsvereniging en dat wordt nog steeds gebruikt. De loopbaan van Pau Wijnman en Johan van Hell speelde zich in Amsterdam af, waar beiden hun artistieke talent verbonden met hun socialistische overtuiging en hun ideaal de wereld te verbeteren. Ze waren medeoprichters van de Socialistische Kunstenaars Kring (SKK).
De expositie laat veel nog niet eerder getoond werk zien van Pott en Wijnman. In sommige gevallen is het letterlijk van zolder gehaald. Expressieve landschapsaquarellen vormen een hoogtepunt in het oeuvre van Pott. Maar ze maakte ook ander werk, zoals affiches en collages en ze ontwierp zelfs een glas-in-loodlamp.
In het werk van Wijnman zijn duidelijke vormen van kubisme, expressionisme, futurisme maar ook symbolisme terug te vinden. Naast werken op papier, maakte ze mozaïekontwerpen, maskers, litho’s en houtsneden. Om het beeld compleet te maken zijn ook de echtgenoten van Pott Wijman vertegenwoordigd met enkele schilderijen.
In de tentoonstelling wordt nadrukkelijk de relatie met tijdgenoot Charley Toorop (1891-1955) gelegd, die een heel andere kijk had op het leven. Zij verklaarde ooit dat er in haar carrière geen plaats was voor een huwelijk.
Huwelijk of Kunst? Charley Toorop, Alida Pott & Pau Wijnman, t/m 12 oktober in Stedelijk Museum Alkmaar