Al eeuwenlang proberen kunstenaars beweging in schilderijen te suggereren. De Duitse kunstenaar David Schnell (what’s in a name?) weet de illusie van vaart en diepte in zijn werk vast te leggen. GEM Den Haag wijdt een expositie aan deze kunstenaar.
Herinneringen van de kunstenaar zelf staan aan de basis van zijn werk. Schnell (1971) wandelt graag door gebieden waar de natuur ooit de baas was, maar waar de mens langzamerhand de overhand krijgt. Alles wat maar planmatig door de mens wordt ingericht, heeft zijn aandacht, zoals parken rondom rijzige kastelen, industriegebieden of speeltuinen. Met die herinneringen gaat hij aan het werk, zonder foto of ander voorbeeld. Zijn kleurgebruik is zo extreem en intens dat de werelden die hij creëert ook wel doen denken aan de kunstmatige scènes uit computergames of sciencefictionfilms.
Het werk van Schnell, dat goed past in deze moderne tijd, wortelt ook in de traditie van de landschapsschilderkunst. Zo vertoont zijn recente schilderijen overeenkomsten met de impressionistische schilderkunst, in het bijzonder de waterlelies van Claude Monet. Ook Schnell plaatst in zijn schilderijen vluchtige en transparante kleurvlakken, die pas van een afstand een landschap met gebladerte blijken. De landschappelijke elementen van zijn werk doen romantisch aan, maar de snelheid en agressie van de ‘vreemde’ elementen steken daar scherp bij af.
David Schnell – Stunde, t/m 7 november in GEM, Den Haag