Nee, jurken van melkpakken of theezakjes maken geen deel uit van de nieuwe Bossche klederdracht. De jonge kunstenaars Rafaela Neff en Nurzehra Ulukaya maakten deze en andere kledingstukken van afvalmateriaal voor de performance Commercial Break Down. Die is op zijn beurt weer onderdeel van het festival Solos dat tot en met 3 oktober in Den Bosch plaatsvind.
Solos is een kunst- en mediafestival waarop jongeren tussen de 14 en 26 jaar centraal staan. Het festival biedt hen een platform voor het verwezenlijken van hun eigen ideeën. Verwacht het onverwachte, lijkt het devies. Commercial Break Down bestaat bijvoorbeeld uit onder meer verrassingsoptredens van dansers en figuranten die met een busje door de stad rijden.
Het publiek moet ook niet vreemd opkijken als het op straat iemand tegenkomt met het hoofd gestoken in een bureau, het Hoofdbureau dus, een performance van kunstenaar Martijn Aerts. En al evenmin verwonderlijk is het dat bezoekers aan horecagelegenheden behalve een drankje en een hapje ook verhalen krijgen opgediend. Die verhalen zijn op terrassen opgetekend door de jonge schrijfster Mijke Pol, die ze nu wereldkundig maakt via een wel heel toepasselijk medium: het bierviltje.
Solos de Street Edition, t/m 3 oktober op verschillende locaties in Den Bosch