In Amerika behoort Cecily Brown (1969) al jaren tot de meest succesvolle kunstenaars van deze tijd. In Nederland is ze nog minder bekend. Afgelopen zondag opende in het GEM in Den Haag haar eerste solotentoonstelling in Nederland.
Brown groeide op in Engeland , maar voelde zich daar als kunstenaar niet op haar plaats tussen het spektakel van de Young British Artists (onder wie Damien Hirst). In 1996 verhuisde ze daarom naar New York en daar boekte ze al snel succes in de door mannen beheerste cultuur van het abstract expressionisme.
Vielen in het verleden juist haar expliciet seksuele voorstellingen op, in haar recentere werk brengt zij de voorstelling steeds meer terug tot de essentie. Figuratie en abstractie wisselen elkaar af, versterken elkaar en zijn voor Brown niet twee afzonderlijke werelden, maar juist met elkaar verweven facetten van de schilderkunst.
In het schilderij Based on a true story uit 2010 is de voorstelling nauwelijks meer te herkennen. Het enige dat de toeschouwer kan onderscheiden is een gezicht van een vrouw die op haar rug ligt. Daaromheen is de wereld zo schetsmatig weergegeven, dat het niet meer gaat om wát er is geschilderd, maar hóe dat is gedaan.
Cecily Brown – Based On A True Story, t/m 27 februari in GEM, Museum voor actuele kunst, Den Haag