Wie de foto’s van Chema Madoz (1958) ziet, moet vaak nog een keer kijken. Zijn afbeeldingen hebben veelal een hoog surrealistisch gehalte. Het Nederlands Fotomuseum wijdt een expositie aan het werk van deze Spaanse fotograaf.
Madoz laat op aanstekelijke wijze zien hoe beperkt ons eigen kijken doorgaans is en hoe je dat met fotografie op speelse wijze kunt doorbreken. Uiterst scherpzinnig en met veel gevoel voor humor weet hij met zijn foto’s (altijd in zwart-wit) verwarring te scheppen. ‘Heb ik dat wel goed gezien?’ is een gedachte die kan opkomen in het hoofd van een toeschouwer.
Madoz combineert dagelijkse objecten op verschillende manieren en fotografeert deze zonder ze vervolgens digitaal te manipuleren. Hij plaatst bijvoorbeeld borden in de deksel van een rioolput, alsof het een droogrek is. Hij creëert op die manier een nieuwe werkelijkheid. Zijn foto’s zijn niet alleen gemaakt om gezien te worden, maar ook om over na te denken.
Chema Madoz | Ars Combinatoria, t/m 3 april in het Nederlands Fotomuseum, Rotterdam