Kamakurga begint vanmiddag in het Stedelijk Museum in Amsterdam aan een 24-uurs iPad-performance. Om 12 uur begint hij te werken op de tabletcomputer. De werken worden direct afgedrukt, opgespannen en opgehangen in dezelfde zaal, zodat het publiek getuige kan zijn van een gestaag groeiende tentoonstelling.
Deze performance is een voortzetting van eerdere experimenten, waarbij hij een jaar lang elke dag een groot werk schilderde, of elke 2 minuten een nieuw werk, later nog verkort tot één minuut. Het proces is hierbij belangrijker dan het eindresultaat.
Kamagurka (Luc Zeebroek, 1956) roept met de performance allerlei vragen op over tijd, vergankelijkheid, de eeuwigheidswaarde van kunst, materie versus transformatie, en mobiliteit en onthechting. Is kunst alleen waar te nemen op een museumwand of ook op een iPad? Wat blijft er over van een performance? En wat kunnen (of moeten) kunstenaars en musea met mobiele en vergankelijke praktijken als iPad en internet?
Morgen, zo meldt het persbericht, zal Kamagurka, ter afsluiting van zijn 24-uurs iPad-performance de werken die hij maakte publiekelijk vernietigen op zaal. Daarna draagt hij de stoffelijke resten voor crematie over aan het Nationaal Glasmuseum in Leerdam, waar hij vanaf 16 april exposeert. Maar morgen is het 1 april, dus je weet maar nooit.
De performance vindt plaatst in het kader van Move It!, onderdeel van een nieuwe reeks Do It!-avonden in het Stedelijk Museum. Op die avonden worden op speelse en zintuiglijke wijze nieuwe ontwikkelingen in de hedendaagse kunst onderzocht.