Nieuws / Expositie
De opdracht van het Rijksmuseum aan Anselm Kiefer (1945) was een werk geïnspireerd door Rembrandt, maar het werd een ‘Van Gogh’. Tegenover de Nachtwacht staat nu de installatie La berceuse (for Van Gogh). De gebruikte zonnebloemen verraden de werkelijke inspiratiebron.
De installatie bestaat uit drie grote glazen vitrines. De twee uiterste zijn gevuld met verdorde zonnebloemen. In de middelste vitrine hangt een lege klapstoel, alsof de toeschouwer de glazen kooi even verlaten heeft. Het werk is een vreemde eend in de bijt. Het heeft niets met Rembrandt te maken en het werk waardoor het wel geïnspireerd is (Zonnebloemen), hangt niet in het Rijksmuseum.
Maar hoewel Kiefer de opdracht heel vrij heeft geïnterpreteerd, is La berceuse een mooi en indrukwekkend werk. Niet in de laatste plaats vanwege de omvang: 4 meter hoog en 2850 kilo zwaar. De bijna dode bloemen tonen de vergankelijkheid van het leven. Het is een thema dat vaker terugkeert in Kiefers oeuvre.
La berceuse is verreweg het zwaarste en kolossaalste kunstwerk dat het Rijksmuseum momenteel in huis heeft. Qua afmeting verschilt het niet veel van de Nachtwacht. En daarmee is er dan toch weer een link met Rembrandt.
Tijdens de presentatie Kiefer & Rembrandt zijn foto’s te zien van Anton Corbijn. De Nederlandse fotograaf portretteerde de Duitse kunstenaar in 2008 in zijn atelier in Zuid-Frankrijk.
Kiefer & Rembrandt, t/m 4 juli in de Nachtwachtzaal van het Rijksmuseum, Amsterdam
Anselm Kiefer gefotografeerd door Anton Corbijn, t/m 4 juli in de Aanwinstenzaal van het Rijksmuseum, Amsterdam