Fotograaf Willem Popelier (1982) vond op een openbare computer bij toeval 91 foto’s en twee filmpjes, gemaakt door twee meisjes. Dit was het begin van een langdurig project waarin Popelier de rol van de fotografie op het internet en in social media onderzoekt. Het resultaat is de tentoonstelling Showroom Girls, een intiem portret van één van de meisjes, in de vorm van foto’s en teksten die Popelier online vond.
Tijdens het maken van een ander project, Showroom, ging Popelier op zoek naar de showroommodellen van computers waar bezoekers op webcams foto’s van zichzelf maken. Hij kwam tot de ontdekking dat veel mensen foto’s maken en die achterlaten op de computer in de winkel. Hij besloot deze foto’s te verzamelen, beelden van anonieme mensen die zichzelf op een openbare plek fotograferen.
Op één computer vond Popelier bijna honderd foto’s van twee meisjes. Nader onderzoek wees uit dat ze in een klein uur tijd rond de 200 foto’s hadden gemaakt. Een groot deel van deze opnames was verwijderd, maar de meisjes hadden een deel bewust laten staan. Eén van hen droeg een kettinkje met daarop haar naam. Hij ging vervolgens op internet zoeken en vond beide meisjes terug op diverse websites zoals Hyves, Facebook en Twitter. Popelier kreeg via het internet toegang tot de tweets van een van de meisjes, maar kon ook haar huisadres achterhalen en zelfs een schoolrapport. En alles zonder in te breken in geheime of verboden gegevens.
De tentoonstelling die hij samenstelde, is nu in Foam te zien en stelt een actueel thema aan de kaak: hoever kun je gaan in het achterlaten van privé-informatie op internet? En mag een kunstenaar die informatie vervolgens gebruiken? Waar liggen de ethische en juridische grenzen? Het debat is onderdeel van de tentoonstelling.
Showroom Girls, t/m 31 augustus in Foam, Amsterdam