Het Frans Hals Museum toont momenteel een klein aantal schilderijen van John Currin (1962) in combinatie met het werk van Cornelis van Haarlem (1562-1638). De expositie is er één in de serie Conversation piece, waarmee het museum zijn bezoekers met een nieuwe blik naar de collectie zestiende- en zeventiende-eeuwse schilderkunst wil laten kijken.
Currin is geïnteresseerd in de realistische schildertechniek en het maniëristische schoonheidsideaal van de Noordelijke Renaissance. In zijn werk stelt hij sociale alsook provocatieve seksuele thema’s aan de orde. Vaak vervormt of overdrijft hij daarbij de vormen van zijn personages.
Net zoals Van Haarlem dat deed, kiest Currin voor een koele benadering van de figuren. Ze zijn niet zozeer menselijke wezens, maar eerder objecten die zijn overtrokken met een menselijke huid. Ook is er bij beiden een voorkeur voor vreemde vervormingen en anatomische overdrijvingen te ontdekken. Opvallend zijn verder statisch stillevens in een verder beweeglijke voorstelling. In een Bijbelse voorstelling van Cornelis van Haarlem kan zomaar een schaal met uitgestalde vruchten opduiken en een wit krullerig Wedgwood servies is niet vreemd in een erotische scène van John Currin.
Conversation piece III: John Currin ontmoet Cornelis van Haarlem, t/m 8 januari 2012 in het Frans Hals Museum, Haarlem