Recensie
Niet aanraken, staat te lezen op de bordjes bij de objecten. Dat weerhoudt een bezoekster aan de tentoonstelling Studio Job & het Groninger Museum er niet van juist dat te doen. Toegegeven: het is ook wel erg lastig je in te houden, want veel voorwerpen glinsteren je tegemoet.
Door: Evert-Jan Pol
Het glinsterendste object op de expositie is zonder twijfel de met Swarovski-kristallen ingelegde draaiende globe. Het ontwerpersduo Studio Job, bestaand uit Job Smeets (1970) en Nynke Tynagel (1977), schroomt het gebruik van dure materialen niet. Een duidelijke favoriet is brons, dat aan de basis stond van ettelijke ontwerpen. Het museum toont er een flink aantal, waaronder de indrukwekkende Fountain, een van die aanlokkelijke objecten.
Met hun voorkeur voor brons wijkt Studio Job af van de standaard in de designwereld, waar dit materiaal niet gangbaar is. Het is te duur voor massaproductie en te zwaar om hanteerbaar te zijn. Voor Smeets en Tynagel is vorm echter belangrijker dan functionaliteit. Hun creaties begeven zich dan ook op de grens van design en kunst. Het sculpturale karakter van veel ontwerpen draagt daar eveneens aan bij. Als de voorwerpen uit de serie Containers geen vloeistof of iets anders in zich dragen, zijn ze prachtige op zichzelf staande kunstvoorwerpen.
De titel van de expositie verwijst naar de relatie tussen Studio Job en het Groninger Museum. In de afgelopen tien jaar heeft het museum een omvangrijke collectie werk van het ontwerpersduo opgebouwd. Het museum nam soms de rol van sparringpartner aan, maar manifesteerde zich ook als coproducent. In het geval van de door groepen te huren ontvangstruimte Job Lounge en ook de Fountain was het museum zelfs opdrachtgever. Een tentoonstelling geheel gewijd aan het werk van Studio Job kon dan ook niet uitblijven. Kijk, verwonder je, lach, maar raak niet aan…
Studio Job & the Groninger Museum, t/m 4 maart 2012 in het Groninger Museum, Groningen
Waardering: @@@@@@@@@@