Een kamerscherm van de hand van René Magritte (1898-1967) heeft gisteren bij Christie’s Amsterdam 55.000 euro opgeleverd. Toegepaste kunst van Magritte is zeldzaam. Dit kamerscherm is, voor zover bekend, enig in zijn soort.
Magritte had het zwaar in de jaren ’20 en ’30. Zijn werk riep harde kritiek op, en eind 1929 moest hij zijn galerie La Centaure sluiten ten gevolge van de beurskrach. Om het hoofd boven water te houden deed hij commerciële klussen zoals advertenties, die hij snerend “Travaux imbéciles” (imbeciele werken) noemde. Veel van deze werken ondertekende hij met EMAIR, de fonetische omschrijving van zijn initialen M en R, voor Magritte, René.
Ook het kamerscherm draagt dit signatuur. Ondanks dat Magritte het zelf misschien een imbeciel werk vond, is het scherm te beschouwen als een volwaardig, vroeg werk waarin al voorzichtige invloeden van zijn kenmerkende symbolistische stijl zichtbaar zijn. De witte vormen doen denken aan wolken, een terugkerend thema in zijn surrealistische werken.
Het kamerscherm maakte gisteren deel uit van een veiling impressionistische- en moderne kunstwerken bij Christie’s. Een schilderijtje van Renoir bracht daar 21.250 op. Het Leidse museum De Lakenhal en het Amsterdamse Stadsarchief vulden er hun collectie aan met werken van respectievelijk Jan Toorop en Gustave de Smet.
Zie ook: Voor het eerst een Renoir op Nederlandse veiling