Recensie
Tien jaar geleden opende in het centrum van Utrecht het Aboriginal Art Museum de deuren. Inmiddels is de naam verkort tot AAMU, maar nog steeds is het het enige museum in Europa dat volledig gewijd is aan hedendaagse Aboriginal kunst uit Australië. Tijdens de jubileumtentoonstelling is er echter ook ‘westers’ werk te zien.
Het museum vroeg tien gastcuratoren een werk uit de collectie te spiegelen aan een kunstwerk naar keuze. Dit verzoek leverde een tiental interessante dialogen op. De tijdelijke paren passen goed bij elkaar, ook als het om verschillende media gaat. Fotograaf Bob Negryn (1961) toont twee eigen foto’s van kale sombere bomen aan de Australische zuidoostkust. Hij plaatste ze tegenover zogeheten Law Poles, vrolijke houten kunstwerken die omgekeerde bomen voorstellen.
Kunstenares Maria Roosen componeerde eveneens een goed getroffen dialoog. Het houten kunstwerk Ilma van Roy Wiggan (1930) zou niet misstaan als patroon in het Zwevende Tapijt van Hester Oerlemans (1961). Wie niet beter weet, zou denken dat de twee objecten samen één installatie vormen.
Opmerkelijk genoeg is het bij sommige dialogen niet direct duidelijk welk kunstwerk uit Australië afkomstig is. Het doek Trees after bushfire had door een Aboriginal kunstenaar gemaakt kunnen zijn, maar is van de hand van Nederlander Theo Kuijpers (1939). Dat toont aan dat Aboriginal kunst niet altijd zo ver afstaat van wat de gemiddelde Europeaan gewend is.
Voor negen van de tien dialogen is de eerste verdieping volledig vrijgemaakt. Een tiende, die van Macha Roesink, lijkt enigszins weggemoffeld in de educatieve ruimte op de tweede verdieping. Alsof dit deel er niet helemaal bij hoort. Dit is het enige minpuntje aan een verder fijne en verrassende tentoonstelling.
Be My Guest. 10 ontmoetingen met Aboriginal kunst, t/m 8 januari 2012 in AAMU, Utrecht
Waardering: @@@@@@@@@@