De portretten van de Zuid-Afrikaanse fotograaf Pieter Hugo (1976) vertellen persoonlijke verhalen over mensen aan de rand van de samenleving in zuidelijk Afrika. Fotomuseum Den Haag toont als eerste Nederlandse museum een uitgebreid overzicht van werk dat Hugo maakte tussen 2002 en 2011.
Veel van zijn series ontstaan naar aanleiding van een krantenartikel of radio- of televisie-item. Van een vriend kreeg hij bijvoorbeeld een foto gemaild van een groep mensen die rondreisde in Nigeria met hyena’s en pythons. Er deden wilde verhalen de ronde over wie deze mensen waren en wat zij deden. Hugo besloot ze op te zoeken en reisde een tijdje met hen mee. Dit resulteerde in The Hyena & Other Men (2005-2007), een reeks portretten van reizende straatartiesten die samen met hun – soms met geweld – getemde dieren optreden.
In de serie Permanent Error (2009-2010) maakt hij portretten van jonge mannen en vrouwen die leven op een immense vuilnisbelt van kapotte computers, moeder- en toetsenborden. Om aan geld te komen, winnen ze metalen uit de computers door ze te verbranden. Door de giftige dampen die hierbij vrijkomen is de levensverwachting op deze plek bijzonder laag.
Van een andere orde is Hugo’s serie over Nollywood (2008-2009) in Nigeria, na Hollywood en Bollywood de grootste filmindustrie ter wereld. De fotograaf portretteerde de acteurs en crewleden in de rol van een filmpersonage. Dit resulteerde in bevreemdende beelden. Op een van de foto’s staart een halfnaakte vrouw wezenloos in de lens terwijl ze op bed zit met een bloederig mes tussen haar borsten.
Pieter Hugo – This must be the place, t/m 20 mei in Fotomuseum Den Haag