Het Stedelijk Museum heeft het portret Osama van Marlene Dumas gekocht. Het schilderij is een aanvulling op de al 35 werken tellende Dumas-collectie van het museum. De nieuwe aanwinst is na de heropening op 23 september te zien in het Stedelijk, in een zaal die gewijd is aan het werk van deze kunstenares.
De portretten van Dumas (1953) zijn vaak gebaseerd op foto’s uit kranten en tijdschriften of uit haar eigen beeldarchief. De dagelijkse stroom aan fotografische beelden is volgens haar van invloed op de manier waarop mensen naar elkaar en naar de wereld om hen heen kijken.
Dumas legt in haar werk de psychologische, sociale en politieke aspecten van deze mediabeelden bloot. Zo krijgt de werkelijkheid letterlijk en figuurlijk een ander gezicht. Dit geldt zeker ook voor het schilderij Osama. In het werk uit 2010 heeft de Al-Qaida-leider zachte, haast vrouwelijke trekken, die het cliché van de geharde terrorist ontregelen.
In de Dumas-zaal wordt Osama geflankeerd door Martha, Sigmund’s Wife, uit 1984, en de tekeningenserie Young Men(2002-2005). Daarin portretteerde Dumas twaalf jongemannen met een ‘Arabisch’ uiterlijk. Onder hen zelfmoordterroristen en vrijheidstrijders, maar ook jongens uit Dumas’ eigen omgeving in Amsterdam.