Nieuws
Modeontwerper Bas Kosters heeft ter ere van de heropening van het Stedelijk Museum drie kledingstukken ontworpen. Hij liet zich daarbij inspireren door het werk La Perruche et la Sirène van Henri Matisse.
La perruche et la sirène is een van de belangrijkste werken uit het oeuvre van de papiers découpés (papierknipsels) van Henri Matisse (1869-1954). De kunstenaar maakte dit soort ‘collages’ door vormen te knippen uit papier dat in één kleur was geverfd. Het iconische werk bestaat uit bladeren, granaatappels en twee vormen die slechts eenmaal voorkomen: links een parkiet en rechts een meermin, waaraan de titel van het werk is ontleend. Matisse maakte deze monumentale papier découpé toen hij na een operatie aan huis gekluisterd was. De kunstenaar noemde het werk daarom “een kleine tuin die me omringt en waarin ik kan wandelen”.
Kosters werkte voor zijn ode op een vergelijkbare manier als Matisse. Met uitgeknipte onderdelen maakte hij een rechthoekig beeld. Dit beeld heeft hij vervolgens digitaal verwerkt en geprint en als basisdoek gebruikt voor zijn ontwerpen.
Voor zijn ontwerpen, l’Homme et le mains sentiment, vertaalde Kosters de bladervormen uit het werk van Matisse vertaald naar handen en voeten. “De aanwezige granaatappels zijn voor mij verboden vruchten. Uiteindelijk is mijn tuin een referentie geworden aan de beroemde homo cruisingplaats in het Vondelpark: de Rozentuin.”