Recensie “Wat hangt daar boven het bed?” Een bezoekster aan Museum Van Loon kijkt vreemd op als ze twee kleurenfoto’s ziet hangen in een in achttiende-eeuwse stijl ingerichte kamer. Het hedendaagse dekbedovertrek had ze nog niet opgemerkt, maar ook dat valt behoorlijk uit de toon. De drie moderne tintjes in het interieur maken deel uit van de verrassende presentatie Foam in Van Loon III.
Zoals de III in de naam al doet vermoeden, is deze expositie de derde samenwerking tussen fotomuseum Foam en Museum Van Loon. In 2005 en 2009 stelde Museum Van Loon diens stijlkamers al open voor zijn overbuurman. Dit najaar is Foam opnieuw op bezoek in het vroegere woonhuis van de familie Van Loon. Op verzoek van het fotomuseum liet de Nederlandse fotograaf Daniëlle van Ark zich inspireren door het grachtenpand.
Status en afkomst, vergankelijkheid en sterfelijkheid zijn terugkerende thema’s in het werk van Van Ark (1974). Die in de fotoserie Everyting fell into the right hands (portretten van oude vrouwenhanden met kostbare juwelen) prachtig samenkomen. Hoewel gemaakt met moderne technieken misstaan deze ingetogen foto’s niet in het klassieke interieur. Andere werken lijken minder op hun plek, zoals een portret van actrice Juliette Lewis, met indianentooi, in een slaapkamer. Door het contrast tussen werk en locatie komen de thema’s status en afkomst echter goed naar voren. In verschillende kamers is de hand van Van Ark te zien. Soms heel onverwacht, zoals in het geval van de opgezette schildpad met goudluster op een bed. Maar hoewel Van Arks toevoegingen soms ver gaan, passen ze wonderwel in het interieur. In enkele gevallen moet de bezoeker zelfs van de expositie weten, wil hem of haar iets opvallen. Modern en klassiek gaan in Museum Van Loon heel smaakvol samen. Foam in Van Loon III, t/m 21 januari 2013 in Museum Van Loon, Amsterdam Waardering: @@@@@@@@@@