Nieuws
PAN Amsterdam heeft dit jaar 46.600 bezoekers getrokken. De beurs voor kunst, antiek en design vond plaats in de RAI van 18 tot en met 25 november. Er werd volop gekocht, ook door musea.
Het Joods Historisch Museum kocht bij Kunstconsult een zeldzame bronzen uil van Joseph Mendes da Costa, uit 1912. De uil zat 100 jaar in een familiecollectie en kwam voor het eerst sinds de originele aankoop in 1912 weer op de markt. Dit dierplastiek geldt als een van de eerste uitingen van abstractie in de Nederlandse beeldhouwkunst.
Voor de Hollandse Schouwburg kocht datzelfde museum bij Kunsthandel Dolf D. van Omme de aquarel Stage design voor Circus van Leer van Gerard Hordijk (1899-1958). Crowdfunding onder de vrienden van het museum maakte deze aankoop mogelijk. Ook enkele andere musea, zoals het Van Gogh Museum, CODA en Tassenmuseum Hendrikje, deden zaken op de beurs. Hidde van Seggelen verkocht het opmerkelijke Kabinet der Dwaasheden (2012) van Pieter Laurens Mol aan een instantie die vooralsnog anoniem wenst te blijven.
Ook particulieren trokken hun portemonnee in de RAI. Zoals de vader van een jong gezin, die Kunsthandel Creatie viel voor het schilderij Children’s memory van Gustave Asselbergs. En een Duitse verzamelaar kocht bij E.J. van Wisselingh & Co de houtsnede Männerbildnis van Erich Heckel uit 1919.
Met uitzondering van de allerhoogste prijsklasse is de handel op PAN Amsterdam onafgebroken doorgegaan, constateert algemeen directeur Paul Hustinx. “De bereidheid van particulieren om kunst te kopen is in tijden van aflopende subsidies steeds belangrijker. De rol van PAN Amsterdam daarin is de interesse in ons cultureel erfgoed levend te houden en een omgeving te creëren waar potentiële kopers goed geïnformeerd en weloverwogen een beslissing kunnen nemen.”