Bezoekers aan de tentoonstelling van Roger Hiorns in De Hallen Haarlem moeten niet vreemd opkijken als er plots een naakte jongeman opduikt, die een vuurtje ontsteekt. Speciaal voor de expositie maakte Hiorns (1975) een installatie van sculpturen gemaakt. Van tijd tot tijd wordt de installatie ‘geactiveerd’, door de vuurmakende man in adamskostuum.
De expositie is de eerste museale solotentoonstelling in Nederland van deze Britse kunstenaar. Hiorns werkt als een hedendaagse alchemist met onverwachte materialen. Kenmerkend is het gebruik van veranderlijke en onbeheersbare materialen als kopersulfaat, hersenen en vuur. Een beeld is bij hem nooit een statisch object, maar is altijd in beweging. Erotiek en ritueel zijn andere terugkerende thema’s.
Hiorns zet vraagtekens bij de manier waarop wij omgaan met de dingen om ons heen. In hoeverre kennen we een object echt? Hoe verandert ons begrip van een sculptuur als we weten dat er koeienhersenen in verwerkt zijn? Krijgt een beeld een andere betekenis als we weten dat een religieuze gemeenschap er van een afstand haar gebeden op richt? Bij Hiorns is uiteindelijk niets wat het lijkt.
Roger Hiorns, t/m 24 februari 2013 in De Hallen Haarlem