Nieuws
Filmmuseum Eye heeft onlangs vrijwel het complete oeuvre van filmmaker Maarten Visser verworven. Vissers films nemen volgens Eye een belangrijke plaats in binnen de animatiewereld.
Het oeuvre van Maarten Visser (1929-2009) was vrijwel uitsluitend bekend bij collega-animatiefilmers en vrienden en familie. Hoewel Visser actief lid was van vakorganisaties als Holland Animation, maakte hij zijn films pas op het einde van zijn leven openbaar. De leraar klassieke talen aan het Amsterdamse Montessori Lyceum voelde weinig behoefte om naar buiten te treden met zijn werk.
Voor het maken van zijn films gebruikte visser een zelf uitgevonden techniek. Geïnspireerd door de structuur van Romeinse vloermozaïeken, plaatste hij steentjes in een raamwerk (16 maal 24 eenheden), die hij steeds in wisselende patronen arrangeerde. Met behulp van een boven de animatietafel gemonteerde camera begon hij met het filmen van de in tientallen kleuren beschilderde steentjes, die hij handmatig verschoof en beeld voor beeld opnam. In latere films experimenteerde Visser – tevens actief als schilder – met ronddraaiende bewegingen, en wist hij met behulp van matglas de scherpe omtrekken van de blokjes te vervagen.
Vissers films zijn van tot en met 3 februari dagelijks te zien op het International Film Festival Rotterdam. Onder de titel Maarten Visser: Piece by Piece (Signals: Regained) verschijnen ze tussen 17.45 en 18.15 als installatie op de videowall van de Rotterdamse Schouwburg. Op zondag 17 februari vertoont Eye een dwarsdoorsnede van zijn oeuvre is zondag 17 februari (vanaf 16.30 uur).