Vijf regionale musea hebben de handen ineen geslagen voor het tentoonstellingsproject Rembrandt in Zwart-Wit. Nog tot en met 5 oktober 2014 zullen de musea elk een ander aspect van Rembrandts etsen belichten.
Het Westfries Museum in Hoorn legt (nog tot en met 28 juli) het accent op Rembrandts fijngevoelige etsen die het dagelijks leven tonen. In het Markiezenhof in Bergen op Zoom (3 augustus tot en met 10 november) krijgen de etsen met landschappen extra aandacht. Rembrandt is pas laat begonnen met het maken van landschappen. Voor dit genre gebruikte hij vaak de drogenaald, waarmee de voorstelling dus in de etsplaat werd gekrast. De oplage werd daardoor beperkt, waardoor deze etsen zeldzaam zijn.
In het Stedelijk Museum Zutphen staan van 23 november tot en met 23 februari de etsen met thema’s uit het Nieuwe Testament centraal. Rembrandt maakte er meer dan zestig. Het is duidelijk dat de kunstenaar voor sommige verhalen een buitengewone belangstelling had. Zo maakte hij minstens zeven etsen over de vlucht naar Egypte. De heilige Hiëronymus, een kluizenaar die altijd door een leeuw wordt vergezeld, komt ook op zeven etsen voor. En natuurlijk zijn er veel etsen waarin Jezus een centrale rol speelt.
Het Hannemahuis in Harlingen besteedt van 9 maart tot en met 22 juni 2014 extra aandacht aan portretten en tronies. Portretten zijn afbeeldingen van bestaande personen, tronies zijn karakterkoppen. Rembrandt maakte er vele. Bijzonder is dat niet alleen de ets te zien is, maar ook de originele etsplaat.
De serie etsen waarop Museum Gouda tenslotte de nadruk legt (1 juli tot en met 5 oktober 2014) toont voorstellingen uit het Oude Testament. Ook nu weer was Rembrandt kennelijk gegrepen door een paar verhalen. Bijvoorbeeld het offer van zijn zoon Isaac dat Abraham verwacht wordt te brengen. Maar ook Joseph en de blinde Tobit met zijn zoon Tobias kunnen hem boeien. In bijna alle gevallen speelt de verhouding tussen vader en zoon een rol.
Rembrandt in zwart-wit, t/m 5 oktober 2014 in vijf regionale musea