Expositie
Futuristische machines bemand door cyberbaby’s, wezentjes met grote ogen die half mens, half dier zijn en schilderijen van traditionele Chinese symbolen gecombineerd met helikopters en straaljagers. Dit alles is te zien op de expositie Future Pass 3.0 in het Wereldmuseum in Rotterdam.
De tentoonstellingserie Future Pass begon in 2011 op de Biënnale in Venetië van 2011 presenteerden het Today Art Museum uit Bejing en kreeg later een vervolg in Rotterdam. Op deze exposities maakte het publiek voor het eerst kennis met de kunstvorm Animamix, een combinatie van manga, anime en de klassieke kunsttradities van het Oosten, gecombineerd met de Westerse kunsttraditie.
Animamix is een kleurrijke kunstvorm die met humor en satire een beeld schetst van de globaliserende samenleving waarin de eeuwige jeugd als ideaal centraal staat. Voor Future Pass 3.0 vroeg het Wereldmuseum drie kunstenaars om werk te tonen.
De Belg Olivier Pauwels (1974) maakt futuristische machines van zorgvuldig gekozen gerecycled materiaal die bemand worden door Cyberbaby’s. Yang-Na (1982) uit China introduceert in schilderijen, bronzensculpturen en installaties Hu’nimals. Deze wezens komen voort uit haar droomwereld waarin ze karaktereigenschappen van mens en dier met elkaar combineert.
De eveneens Chinese Mu-Lei (1983) is gefascineerd door de globalisering en de ontmoeting tussen Oost en West. Hij combineert traditionele Chinese symbolen met vertegenwoordigers van moderne techniek zoals stealthbommenwerpers. In zijn videokunst schept hij een virtuele wereld waarin de ongrijpbare sfeer van zijn schilderijen beleefbaar wordt.
Future Pass 3.0, t/m 31 augustus in het Wereldmuseum, Rotterdam