Nieuws
Een schilderij van de Nederlandse kunstenaar Hendrick van Anthonissen, dat zich al ruim 150 jaar in de collectie van het Fitzwilliam Museum in Cambridge bevindt, blijkt na restauratie een geheim te herbergen. Tijdens het schoonmaken kwam er een grote walvis tevoorschijn. Dit verklaarde direct de samenscholing van mensen op het strand.
Het museum kreeg in 1873 een aantal Nederlandse landschapsschilderijen, waaronder dit zeventiende-eeuwse werk, met de titel Zicht op het strand van Scheveningen. De nu schoongemaakte versie toont een strandgezicht met mensen die naar een gestrande walvis kijken. Dat dier was de afgelopen 150 jaar echter niet zichtbaar. Waardoor de groep mensen de schepen op zee leek te bewonderen.
De potvis werd ontdekt door Shan Kuang, student aan het Hamilton Kerr Institute, onderdeel van het Fitzwilliam Museum. Dit instituut houdt zich bezig met de conservering en restauratie van schilderijen die op ezels zijn ontstaan. De afgelopen periode heeft het instituut Nederlandse schilderijen uit de Gouden Eeuw uit de collectie van het museum gerestaureerd.
Tijdens het schoonmaken ontdekte Kuang eerst een staande man. Deze bleek zich op een walvis te bevinden. Het dier moet vóór 1873 zijn overschilderd, want uit documentatie blijkt dat er geen walvis zichtbaar was op het moment dat het museum het schilderij geschonken kreeg. Na het voltooiing van het schoonmaakwerk was de compositie weer zoals Van Anthonissen haar ooit bedoeld heeft. De nieuwe titel luidt nu: Zicht op het strand van Scheveningen, met gestrande potvis.
Het schilderij heeft een plek in de permanente opstelling van het Fitzwilliam Museum. Het hangt daar naast andere Nederlandse werken uit de Gouden Eeuw.