Expositie
De met diamanten bezette schedel For the Love of God (2007), zoals in 2008 getoond door het Rijksmuseum, is een iconisch werk van Damien Hirst. Voordat hij deze realiseerde, maakte hij een serie schetsen met hetzelfde onderwerp. Deze gaan in Gemeentemuseum Den Haag een dialoog aan met dat van Rodolphe Bresdin (1822-1885) en zijn leerling Odilon Redon (1840-1916).
Op een van deze schetsen schreef Hirst de titel Death Explained. Hij toont vergankelijkheid op een meer klinische wijze, waarin verval geen angst of berusting voor de dood oproept. De schedels op Hirsts etsen Memento herinneren aan de dood, ze geven een laatste beeltenis van een gezicht. De vlinders staan door hun korte levensduur symbool voor de vergankelijkheid, maar omdat ze ontstaan uit rupsen verwijzen ze ook aan herschepping refereren.
Voor deze tentoonstelling is een aantal prenten van Bresdin en Redon met de dood als centraal thema geselecteerd. Door hun macabere en morbide sfeer roepen ze beelden op die doen denken aan nachtmerries. In tegenstelling tot Hirst zagen zij de dood als een ongrijpbaar mysterie.
Memento mori t/m 30 november in Gemeentemuseum Den Haag