Achtergrond
Nog enkele uren en dan sluit de Rabo Kunstzone in Utrecht definitief haar deuren. Na de ontmanteling van Fiona Tans expositie herinnert in het Utrechtse hoofdkantoor van de Rabobank niets meer aan dit sympathieke initiatief dat nog maar drieënhalf jaar geleden van start ging.
Door: Evert-Jan Pol
Sinds de opening op 20 juni 2011 ontving de Rabo Kunstzone zo’n twintigduizend bezoekers per jaar. Mensen uit binnen- en buitenland, die, getuige het gastenboek, veel waardering konden opbrengen voor de kunst op deze verrassende locatie. “Sommige bezoekers kwamen wel twee keer naar dezelfde expositie”, vertelt projectmanager Esther Wagemans.
Ook voor kunstenaars is de Rabo Kunstzone van betekenis geweest. Speciaal voor zijn expositie daar maakte de Spaanse kunstenaar Fernando Sànchez Castillo (1970) Tank Man, een reusachtig wit beeld van de anonieme Chinees die op 5 juni 1989 een colonne tanks tegenhield in Peking. Een kleinere, maar levensechte versie stond enige tijd in het Utrechtse winkelcentrum Hoog Catharijne en was daar dermate populair dat het beeld bewaking kreeg. Inmiddels heeft het een plek in het Centraal Museum dat het vorig jaar kocht. Zonder de Rabo Kunstzone had dit kunstwerk niet bestaan en had Sànchez Castillo het dus ook niet kunnen verkopen aan een groot museum.
De eveneens Spaanse kunstenares Alicia Framis (1967) bedacht voor haar tentoonstelling in Utrecht de Screaming Room, een vijf meter hoge geluiddichte tent. In de met isolerende aardappelen beklede tipi konden bezoekers ongegeneerd schreeuwen. Na de expositie heeft Framis dit werk verder ontwikkeld en op meer locaties getoond.
De sluiting van de expositieruimte heeft dan ook niets te maken met het bestaansrecht. De Kunstzone past simpelweg niet in het nieuwe beleid van de Rabobank. Wel wil de bank haar collectie online delen met het publiek. En ook zal ze soms meewerken aan kunstprojecten, zoals De Grote Kunstshow in de Stadsschouwburg van Amsterdam op zondag 30 november. Op die dag is het theater heel even een museum, met kunstwerken uit de collectie van de Rabobank.
En de bank zal ook in de toekomst kunst uitlenen aan musea. Momenteel maakt een werk van Marlene Dumas uit de collectie deel uit van dier expositie in het Stedelijk Museum. De verzameling van de bank blijft bestaan en zal ook worden uitgebreid. Maar in de toekomst is ze veel minder zichtbaar dan de afgelopen drie jaar. En dat is een groot gemis.