Het vorig jaar heropende Rijksmuseum is nu dan echt helemaal af. Vandaag gaat de door architecten Cruz en Ortiz vernieuwde Philipsvleugel open voor publiek. Het museum gebruikt de ruimte voor tijdelijke tentoonstellingen.
Door: Evert-Jan Pol
Een van de zalen staat permanent in het teken van fotografie. De eerste tentoonstelling daar is Document Nederland: Nederland-België, met foto’s die Hans van der Meer maakte in het grensgebied van Nederland en België.
De ‘fotozaal’ bevindt zich achter de indrukwekkende en volledig gerestaureerde zestiende-eeuwse gevel van het Kasteel van Breda. De rijkelijk met zandstenen zuilen en bogen versierde muur is een lust voor het oog.
De gevel is een van de blikvangers in de vernieuwde Philipsvleugel. Heel fijn is ook de Chinese lakkamer. Het vertrek, bekleed met kostbare lakpanelen uit China, werd in 1695 door Prinses Albertine Agnes van Nassau geïnstalleerd in haar Friese paleis. In de kamer staan meubelen en Oosterse objecten uit de Gouden Eeuw.
Moderner, maar niet minder mooi is de verrassende bewegende lichtinstallatie Shylight (Klik hier voor een video) van Studio Drift (Lonneke Gordijn en Ralph Nauta). Wie van niets weet kan de schrik om het hart slaan als de ‘verlegen’ lampen opeens met een vaart naar beneden vallen om open te gaan als cocons.
De lampen hangen aan het plafond van de eerste verdieping van de vleugel, waar het museum tijdelijke exposities programmeert. De eerste, Modern Times, is gewijd aan de geschiedenis van fotografie. De tentoonstellingen worden samengesteld met objecten uit eigen collectie én met (inter)nationale bruiklenen. Dankzij de Philipsvleugel is het Rijksmuseum nog completer dan het al was.
Philipsvleugel van het Rijksmuseum in Amsterdam, dagelijks open vanaf vandaag