Heeft de Duitse galeriehouder Alfred Flechtheim een schilderij van Juan Gris (1887-1927) onder druk van de nazi’s moeten verkopen? Dat is de vraag waar Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen (Kunstsammlung NRW) een antwoord op wil hebben. Daarom schakelt het museum in Düsseldorf een speciale commissie in. Dat maakte het vandaag bekend.
Het museum kocht het stilleven Viool en inktpot, uit 1913 in 1964 op de internationale kunstmarkt. De erfgenamen van Flechtheim vinden dat zij recht hebben op het werk omdat de kunsthandelaar het in 1934 niet vrijwillig zou hebben verkocht. Kunstsammlung NRW denkt daar anders over.
Volgens het museum staat niet vast of de Gris in 1934 wel eigendom was van Flechtheim. ”Onderzoek heeft uitgewezen dat het schilderij vanaf 1925 ook gemeenschappelijk bezit van meerdere galeriehouders heeft kunnen zijn”, aldus directeur Marion Ackermann.
Omdat het daardoor volgens het museum niet duidelijk is wie de rechtmatige eigenaar is, doet Kunstsammlung NRW nu een beroep op de Limbach-Kommission. Deze commissie adviseert over claims op nazi-roofkunst en is vergelijkbaar met de Nederlandse Restitutiecommissie.