Expositie
Fondation Custodia in Parijs toont momenteel werk op papier van Arie Schippers. In 1977 won deze Nederlandse kunstenaar de prestigieuze Prix de Rome, de oudste kunstprijs van Nederland.
Schippers (1952) is een veelzijdig kunstenaar. De Prix de Rome won hij met een serie schilderijen van figuren in cafés en restaurants, maar hij maakte ook beeldhouwwerken en tekeningen. De tentoonstelling in Parijs neemt die laatste categorie als uitgangspunt.
In vitrines in de kelderverdieping van Fondation Custodia liggen Schippers’ schetsboeken, als ruggengraat van de expositie. Sinds zijn academietijd tekende hij er meer dan honderd vol. Hij testte er composities in en noteerde er waarnemingen.
In de zeven zalen toont Fondation Custodia hoe de tekenkunst bij Arie Schippers functioneert. Schetsjes van het hedendaagse landschap worden meer op zichzelf staande lijntekeningen, en als het onderwerp tekenend voldoende is verkend gaat Schippers er in olieverf mee verder. Geschilderde en gebeeldhouwde portretten worden in tekeningen voorbereid. Paradijselijke, decoratieve lijntekeningetjes met dieren lopen vooruit op de fabels die Schippers in de jaren negentig maakte, eerst in aquarel en daarna als schilderingen op papier.
Alle kanten van zijn werk komen aan bod, in samenhang met de tekeningen. De tekeningen zijn de verbindende factor. De fabelachtige composities verschaften bijvoorbeeld ook materiaal voor latere sculpturen.
Tussen notitie en droom. Werk op papier van Arie Schippers, t/m 8 maart in Fondation Custodia, 121 Rue de Lille, Parijs