Interview
Yuri van Geenen is een Nederlands-Amerikaanse fotograaf. Zijn voorliefde voor de rauwe realiteit komt in zijn werk duidelijk naar voren en grijpt aan. Eva de Visser sprak Van Geenen over zijn inspiratie, achtergrond en andere fotografen.
Door: Eva de Visser
In je foto’s komt een duidelijke voorliefde voor de lagere klasse (in Amerika) naar voren. Waar komt die vandaan?
“De voorliefde voor de VS is mede ontstaan doordat ik, naast de Nederlandse ook de Amerikaanse nationaliteit heb. Als kind kwam ik al regelmatig in de VS en ik vind het een schitterend en boeiend land. In zowel mensen als landschappen vind je er een enorme diversiteit. De inkomensverschillen in de VS zijn de laatste jaren enorm vergroot en het verschil tussen arm en rijk zet in hoog tempo en onverminderd door. Daardoor verdwijnt langzaamaan de middenklasse en wordt de groep van de lagere sociale klasse steeds groter. Vaak leeft het beeld dat de lagere klasse, door verkeerde beslissingen in het leven, kiest voor zo’n bestaan. Maar in de VS is het niet ongebruikelijk om 2 à 3 verschillende baantjes te hebben en steeds nog een armoedig bestaan te hebben.”
“Een groot deel van de lagere, sociale klasse in de VS bestaat uit keiharde werkers. Ik heb mensen gesproken die al meerdere malen alles zijn kwijtgeraakt door bijvoorbeeld een storm, verlies van hun baan of ziekte. Toch vinden ze weer de moed om de draad op te pakken: niet lullen maar poetsen. Mensen die vrijwel dagelijks werken, maar in een tent in het bos wonen, omdat ze geen huisvesting kunnen betalen. Die klasse wil ik met mijn fotografie een gezicht geven. De lagere en middenklasse is ook de groep die de economie in de VS draaiende houdt. Eigenlijk een soort sociale underdogs.”
Je bent sinds 2013 gecontracteerd door ZUMA Press. Wat betekent zo’n contract?
“ZUMA Press is een Amerikaans persagentschap dat wereldwijd met verschillende fotografen werkt. In de praktijk betekent het dat zij mij benaderen met een fotografieopdracht of dat ik op eigen initiatief een project start en de foto’s bij hen onderbreng. ZUMA Press verkoopt vervolgens de foto’s aan allerlei media wereldwijd.”
Is er een foto uit je oeuvre waar jij het meest trots op bent?
“Mijn favoriete foto is van mijn oom in zijn onderbroek. De foto is een duidelijk voorbeeld van mijn manier van portretteren: ogenschijnlijk geënsceneerd, maar in werkelijkheid op het juiste moment geschoten. De foto wordt met name op groot formaat interessanter omdat allerlei kleine details dan duidelijker worden.”
Naast welke andere fotograaf zou jij wel willen hangen in een expositie?
“Tijdens mijn opleiding aan de Fotoacademie heb ik veel werk van andere fotografen bekeken. Het heeft een tijdje geduurd voordat ik in aanraking kwam met werk dat me echt raakte. Dat overkwam mij met beelden van Stephen Shore, Joel Sternfeld, Bruce Davidson en William Eggleston. De manier waarop zij de Verenigde Staten in beeld brengen fascineert mij enorm.”
Dit artikel over Yuri van Geenen is het eerste in een serie verhalen dat de Digitale Kunstkrant plaatst in samenwerking met PNOexpo, een initiatief van PNOzorg. PNOexpo stelt kunstenaars in staat om hun werk te tonen aan heel Nederland. Het online platform biedt hen gratis aandacht. Met ingang van vandaag zullen we geregeld verhalen plaatsen over kunstenaars die door PNOexpo in de kijker worden gezet.