Nieuws
Het Stedelijk Museum is gestart met een bijzondere vriendenwervingscampagne, Wo(o)rd Vriend. Nieuwe vrienden krijgen een immaterieel kunstwerk van de Duits-Engelse kunstenaar Tino Sehgal. Het gaat hierbij om een woord dat is uitgekozen door de kunstenaar.
Er worden 365 woorden weggegeven, die samen een tekst vormen. De bedoeling is dat in december alle nieuwe vrienden samenkomen. Deze ontmoeting wordt georganiseerd door het Stedelijk aan het eind van A Year at the Stedelijk: Tino Sehgal. Samen met de kunstenaar spreken de nieuwe vrienden dan de zinnen voor het eerst uit.
De situatie die door Tino Sehgal wordt gecreëerd, is bijzonder omdat alle nieuwe vrienden automatisch een onderdeel worden van een kunstwerk. Het doel van Sehgal is dan ook om de nieuwe donateurs van het Stedelijk op een unieke manier met elkaar te verbinden, namelijk door kunst.
De bedoeling is dat alle De nieuwe vrienden krijgen ‘hun’ woord mondeling toegewezen door Katrien van de Linde, coördinator Private Donations bij het Stedelijk. Er wordt geprobeerd om dit woord bij een persoonlijke ontmoeting kenbaar te maken en als dat niet lukt dan gebeurt het telefonisch.