Nieuws / Expositie
Museum Boijmans Van Beuningen toont dit voorjaar voor het eerst het schilderij van Vilhelm Hammershøi dat het vorig jaar aankocht op de TEFAF. In twee zalen ontmoet De balkonkamer van Spurveskjul uit 1911 de collectie van het museum.
De Balkonkamer van Spurveskjul is – naar alle waarschijnlijkheid – een voorstudie in olieverf ter voorbereiding van een figuurstuk. Het kleurgebruik is vrij monochroom en de schilderstijl is in lichte toetsen, kenmerkend voor een schets. Het licht en hoe dat binnenvalt in interieurs is een terugkerend motief in het oeuvre van Hammershøi (1864-1916). De Deense kunstenaar is beroemd geworden met de combinatie van deze drie elementen.
In een decor vol verhalen, volledig samengesteld uit de collectie, komt de balkonkamer tot leven. Aan de muur hangen schilderijen, en de tafels, stoelen en gebruiksvoorwerpen uit de vormgevingscollectie transformeren de tentoonstelling tot een huiskamer.
Het museum legt verbindingen tussen de aanwinst en ruim zestig werken uit de collectie. Hammershøi experimenteerde in de schets van olieverf met invallend licht. Het werk Santa Maria del Salute uit 2000 laat zien hoe ook David Claerbout speelt met licht, zij het met fotografie. Oscar Tuazon isoleerde een gevel vergelijkbaar met die uit het werk van Hammershøi en fixeerde die in een ruimtelijke installatie. De presentatie vergelijkt Hammershøis schets ook met werk van oude meesters als De Hooch, Metsu en Saenredam, die met licht en (interieur)architectuur speelden.
Hammershøi ontmoet de collectie – De balkonkamers t/m 17 mei in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam.