Reportage
De TEFAF, een van de beste, grootste en meest veelzijdige kunstevenementen ter wereld opent vandaag weer de deuren in Maastricht. Met 280 verschillende handelaren verwacht de beurs dit jaar rond de 70.000 bezoekers te trekken.
Door: Suzanne Sanders
De TEFAF onderscheidt zich op internationaal niveau door het feit dat bijna alles er te vinden is. Van Eskimo-artefacten tot klokken, van tekeningen van Van Gogh tot Scandinavische designbanken, van Chinese snuifflesjes en middeleeuwse panelen, barokke schilderijen tot hedendaagse fotografie en Louis XV meubelstukken. En wie altijd al een door Fabergé (van de eieren) vervaardigd kaviaarschepje had willen hebben, weet ook waar hij moet zijn. Bij stand 242 om precies te zijn.
Vanaf de Armory Show in New York, waar de focus ligt op moderne kunst, konden privéverzamelaars en handelaren hun vliegtuigen meteen omfietsen en op Maastricht Aachen Airport parkeren. Maar de beurs is niet alleen een walhalla aan prachtige objecten voor de extreem koopkrachtigen.
Het is een ontmoetingsplek voor de kunstwereld en er wordt dan ook veel onderhandeld met musea, al vóór de officiële opening. Edwin Jacobs, directeur van het Centraal Museum, tweette gisteren al trots over de aankoop van een zeldzame tekening van de zestiende-eeuwse Utrechter Jan van Scorel met behulp van de Vereniging Rembrandt. Het werk is te zien op stand 726.
Sinds 2010 huist op de eerste verdieping van de beurs een aparte sectie voor werken op papier. Het is hier een stuk rustiger dan beneden, waar absoluut geen reden voor is. Onder meer het Teylers Museum heeft er dit jaar een kleine tentoonstelling ingericht met beroemde tekeningen uit de eigen collectie van bijvoorbeeld Michelangelo en Hendrick Goltzius.
Night Fishing is een nieuwe stand waarin een podium wordt geboden aan kunstenaars die nog nooit op de beurs te zien zijn geweest, maar die wel een band hebben met aanwezige werken op de beurs. In samenwerking met de galerieën die hen vertegenwoordigen. De tentoonstelling draait dit jaar om de herdefiniëring van het idee van sculptuur en de hedendaagse productie daarvan, met onder meer een installatie van Wolfgang Laib (Konrad Fischer Galerie, Dusseldorf/Berlijn) en Tony Craggs metershoge Runner (Buchmann Galerie, Berlijn/Lugano).
De Amsterdamse galerie Haboldt/Pictura (stand 343) is om meerdere redenen het bezoeken waard. Zoals een dramatisch, bijna romantisch schilderij van een dijkdoorbraak door Jan Asselijn waarin je de wind bijna voelt waaien. En een recentelijk gerestaureerd stilleven van Pieter Claesz uit 1638.
Een ander hoogtepunt vormt het middeleeuwse boek Liesborn Gospels bij Les Enluminures (stand 274). Het is een bijna gave kopie met een volledige herkomstgeschiedenis. Factoren die van enorme invloed zijn op de vraagprijs van rond de 6 miljoen euro.
Bij Rossi & Rossi (stand 166) is een zeldzame Vajradhara Boeddha uit de Nepalese Kathmandu-vallei te zien. Deze is niet in brons gegoten, zoals veel zestiende-eeuwse sculpturen, maar volgens de arbeidsintensieve repoussé-methode in zijn vorm is geslagen.
Ik heb de TEFAF met een berg inspiratie verlaten. Hoewel ook de gedachte dat alles te koop is tot de verbeelding spreekt, valt er veel moois mee naar huis te nemen zonder een vermogen uit te geven.
TEFAF, t/m 22 maart in Maastricht Exhibition & Congress Centre (MECC), Maastricht