Nieuws
Omdat het dit weekend Pasen is, toont het Rijksmuseum uit eigen collectie een zeldzaam en grondig gerestaureerd zwart marmeren reliëf met een kruisigingsscène. Het werk is tussen 1550 en 1560 gemaakt door het atelier van de Italiaans-Waalse beeldhouwer Nicolas II Palardin.
Het reliëf toont een kruisigingsscène met 21 figuren. Hoog bovenaan hangt Christus aan het kruis. De waardige houding van zijn lichaam vormt een groot contrast met die van de kronkelende moordenaars aan de afgeknotte boomstamkruisen naast hem. In het midden bevinden zich enkele omstanders en soldaten, waarvan er één Jezus met een lans in de zij steekt. Het is de blinde Longinus die door een andere ruiter bij het richten wordt geholpen.
Links onderaan is Maria te zien, die overmand door verdriet in zwijm valt terwijl haar zussen en Johannes de Evangelist haar proberen te ondersteunen. Rechts van hen wordt gevochten om Christus’ gewaden. Het grimmige tafereel, van bovenaf gadegeslagen door een woest gebarende God op een wolk, vindt plaats in een bergachtig landschap met achter de radstaak links een gezicht op de stad Jeruzalem.
De Italiaan Nicolas Palardin vestigde zich in 1518 in Luik. Hij legde zich toe op het maken van beelden in toetssteen, een moeilijk te bewerken diepzwarte marmersoort die in Theux (in de Ardennen) werd gewonnen. Dat bijzondere materiaalgebruik maakte zijn kunst extra begeerlijk. Na zijn dood zetten zijn gelijknamige zoon en diens zwager Martin Fiacre zijn werk voort. Uit hun atelier stamt dit kruisigingsreliëf. Er zijn slechts weinig werken uit hun atelier bekend. Dit reliëf is het enige dat zich in een Nederlandse collectie bevindt.