Nieuws
De tentoonstelling Late Rembrandt trok 520.698 bezoekers naar het Rijksmuseum. Nooit eerder was een expositie in het Amsterdamse museum zó succesvol.
Het was tussen 12 februari en 17 mei dusdanig druk in het museum, dat het enkele klachten kreeg van bezoekers. De schilderijen waren vanwege de vele aanwezigen niet goed te zien. Directeur Wim Pijbes reageerde daar in Trouw geërgerd op. “Koop dan zelf een Rembrandt”, liet hij optekenen. Later nuanceerde hij zijn uitspraken en gaf hij toe dat het inderdaad druk was.
Het merendeel van de bezoekers was afkomstig uit Nederland (81%). En meer dan de helft (54%) bezocht het museum voor het eerst. Ook kwamen opvallend veel jonge mensen op de tentoonstelling af. Volgens het museum is daarmee een belangrijke doelstelling bereikt: een nieuwe generatie Nederlanders kennis te laten maken met een van de grootste kunstenaars van Nederland.
Vorige bezoekersrecords in het Rijksmuseum stonden eveneens op naam van Rembrandt. In 1956 trok zijn werk 329.917 bezoekers en in 1969 waren dat er 460.489.
Late Rembrandt bood met negentig schilderijen, tekeningen en prenten een uitgebreid overzicht van het werk van Rembrandt van Rijn tussen circa 1652 en zijn dood in 1669. De tentoonstelling is gemaakt in samenwerking met de National Gallery Londen, waar ze tot en met 18 januari ook al veel succes oogstte.
Voor het Rijksmuseum was Late Rembrandt met 5 miljoen euro de duurste tentoonstelling uit zijn geschiedenis. Maar, laat het museum weten in een persbericht: “Mede dankzij onze sponsors en het gerealiseerde aantal bezoekers is de tentoonstelling ook in financieel opzicht positief afgesloten”.
Parallel aan de tentoonstelling presenteerde Museum Het Rembrandthuis Rembrandts Late Leerlingen. Die expositie was goed voor 70.000 bezoekers. Dit aantal is een record voor het Rembrandthuis.