Tijdens voorbereidingen voor een tentoonstelling over Nederlandse schilderkunst uit de Gouden Eeuw in Buckingham Palace ontdekten conservatoren dat op een schilderij van Isaac van Ostade een verrassing schuilging. Na reiniging van Dorpskermis met een kerk in de achtergrond kwam er plots een plassende man tevoorschijn.
George IV kocht het werk uit 1643 in 1810, toen hij nog kroonprins was en hing het in zijn Londense woning. Toen zag het schilderij er nog uit zoals Van Ostade het bedoeld had. Uit inventarissen blijkt dat de latere koning wel hield van rauwe komische afbeeldingen van het boerenleven.
Vermoedelijk werd de plassende man overschilderd in 1903, tijdens een restauratie. Daarna paste het beter in de toen geldende smaak. Vervolgens hing het schilderij nog ettelijke jaren in de Picture Gallery van Buckingham Palace.
Ook een werk van Jan Steen, uit 1673, eveneens uit de collectie van George IV, onderging een soortgelijke behandeling. Dit schilderij, met de Engelse titel A Village Revel, toont feestende en vechtende boeren bij een herberg. Onderzoek wees uit dat het uithangbord ooit voorzien was van een paar blote billen. Een restaurator maakte daar later een stierenkop van.
De Van Ostade en de Jan Steen zijn 2 van de 27 Nederlandse 17de-eeuwse schilderijen uit de Britse Royal Collection die het Buckingham Place toont op de expositie Masters of the Everyday: Dutch Artists in the Age of Vermeer. De selectie omvat voorstellingen van het dagelijks leven zoals schilders van de Hollandse Gouden Eeuw dat uitbeeldden. Eind volgend jaar is deze tentoonstelling ook te zien in het Mauritshuis in Den Haag.
Masters of the Everyday: Dutch Artists in the Age of Vermeer, 13 november 2015 t/m 14 februari 2016 in Buckingham Palace, Londen
Hollandse genrestukken uit de Royal Collection, 29 september 2016 t/m 8 januari 2017 in het Mauritshuis, Den Haag