Het is in 2016 500 jaar geleden dat Jheronimus Bosch (ca. 1450-1516) overleed in Den Bosch, de stad waaraan hij zijn professionele naam ontleende. Het hele jaar staat daarom in het teken van deze wereldberoemde schilder. Stedelijk Museum ’s- Hertogenbosch trapte vorige week al af met The Fish Pond Song.
Beeldend kunstenaar Jeroen Kooijmans (1967) is al jaren geïnspireerd door de schilderijen van Jheronimus Bosch. De titel The Fish Pond Song is een directe verwijzing naar het religieuze drieluik Tuin der Lusten van Bosch, met centraal in het middenpaneel een vijver met badende maagden, omringd door ruiters en fantasiewezens.
Kooijmans’ video-installatie vult een gehele etage van het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch. Bezoekers maken een tocht over en door het kunstwerk, langs scènes uit een surreëel verhaal. Waarbij ze luisteren naar het lied van de visvijver, een dichterlijke bijdrage van schrijver Tommy Wieringa.
The Fish Pond Song is onderdeel van de Bosch Grand Tour, het programma van zeven Brabantse musea. De eerste expositie die volgend jaar opent is misschien ook wel de belangrijkste. Het Noordbrabants Museum in Den Bosch presenteert met Jheronimus Bosch – Visioenen van een genie een groots opgezette overzichtstentoonstelling. Nooit eerder keerden zoveel werken van Bosch terug naar de stad waar hij ze ooit maakte.
Een schilderij dat ontbreekt, is het al eerder genoemde Tuin der Lusten, uit de collectie van Museo del Prado in Madrid. Voordat het de lange reis naar die Spaanse stad maakte, had het publiek in Breda de eer het als eerste te mogen zien. Museum MOTI in die stad nam dat werk daarom als uitgangspunt. Animaties wekken verschillende onderdelen van de triptiek tot leven.
Natuurmuseum Brabant in Tilburg staat stil bij de dieren uit Bosch’ schilderijen. De kunstenaar voorzag zijn schilderijen van honderden en misschien wel duizenden dieren. in- en uitheemse exemplaren, mythologische dieren en wezens die uit zijn fantasie ontsproten. Met behulp van werk van hedendaagse kunstenaars Sjon Brands en Neige èn objecten uit de eigen collectie zijn de dieren in het museum te zien.
Een dier speelt ook een rol in de bijdrage van het TextielMuseum. Jan Fabre maakt in opdracht van dat museum en Het Noord-Brabants Museum een hedendaagse reconstructie van het vermoedelijk verloren gegaan tapijt De Olifant. Dat ontstond rond 1530 in Brussel naar een compositie van Bosch. Het TextielLab van het TextielMuseum voert het moderne ontwerp van Fabre uit.
De andere deelnemende musea zijn De Pont en het Van Abbe Museum. De Pont komt met het omvangrijke project Slave City van Joep van Lieshout. En het Van Abbe Museum verbindt kunstwerken met thema’s in het werk van Bosch.
Bosch Grand Tour, t/m 29 januari 2017 in zeven musea in Noord-Brabant