Nieuws / Expositie
Herman Brood zou in 2016 zeventig zijn geworden als hij vijftien jaar eerder geen eind aan zijn leven had gemaakt. Museum Jan van der Togt in Amstelveen wijdt daarom een tentoonstelling aan zijn werk. Deze opent op 28 januari.
De expositie toont schilderijen en tekeningen uit een aantal privécollecties. Waaronder die van de familie Brood, zijn manager Koos van Dijk en een kunstverzamelaar die zijn Brood-collectie voor het eerst tentoonstelt.
Ook is het complete atelier van Herman Brood te zien, inclusief de Yamaha CP70 Piano uit 1978 waar hij zijn wereldhit Saturday Night op componeerde. In dit atelier werkte hij bijna 15 jaar. Hij schilderde er en creëerde er zijn muziek.
“Uw zoon is kleurenblind, maar dat is geen ramp. Hij kan alles worden behalve beeldend kunstenaar”, vertrouwde de schoolarts de moeder van Brood toe. Toch werd hij wat hij niet zou kunnen worden. “Ik tekende al op zeer jonge leeftijd en heb mijn hele leven geweten dat ik kunstschilder zou worden”, zei hij ooit. “Na de kleine formaten op papier groeide langzaam mijn zelfvertrouwen en ging ik steeds grotere doeken maken.”
Herman Brood (1946-2001) was een bewonderaar van de Cobra-beweging en van Lucebert. “Van mijn dochter steek ik veel op. Dat deed Lucebert ook. Soms vraag ik mij af of hij alles zelf heeft gemaakt of een van zijn kinderen.” Ook liet Brood zich beïnvloeden door pop art-kunstenaar Robert Rauschenberg en abstract expressionist Jackson Pollock.
In zijn schilderijen koos Brood vooral voor primaire kleuren. Met zwarte verf voegde hij soms teksten of gedichten toe. “Het gebruik van slogans kan je weer terugvoeren op stripverhalen. Ik wil een beeld of situatie vastleggen. Een veeg of kleur is lang niet toereikend, laat staan een behangachtig patroon.”
Herman Brood, 28 januari t/m 20 maart 2016 in Museum Jan van der Togt, Amstelveen