Nieuws / Expositie
Meestal kijken we naar de voorkant van schilderijen, maar het Mauritshuis laat komende zomer de achterkant zien. De Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz toont een overzicht van zijn serie Verso’s. Het is voor het eerst dat het museum een expositie organiseert met uitsluitend hedendaagse kunstwerken.
Vik Muniz begon in 2002 met het fotograferen van achterkanten van schilderijen. In zijn boek Reflex uit 2005 beschreef hij zijn ambitie om deze foto’s op ware grootte op te blazen en tentoon te stellen. In 2008 maakte hij zijn eerste nauwkeurige kopieën van de achterkanten van belangrijke schilderijen als 3D-objecten. Hij noemde ze Verso’s.
In 2008 maakte Muniz de tentoonstelling Verso voor de galerie Sikkema, Jenkins & Co. in New York. Hij presenteerde toen achterkanten van meesterwerken als Les Demoiselles d’Avignon van Picasso, De sterrennacht van Van Gogh en Vrouw met een papegaai van Renoir. In de afgelopen jaren is hij doorgegaan met het vervaardigen van Verso’s, zoals de Mona Lisa van Da Vinci, maar ze werden nooit eerder als groep in een museum tentoongesteld.
Mauritshuis mag als eerste museum vijftien Verso’s tonen. Enkele van Muniz’ eerdere Verso’s worden gecombineerd met nieuwe werken gebaseerd op de collectie van het Mauritshuis. In de tentoonstelling wordt de achterkant onthuld van Johannes Vermeers Meisje met de parel en Gezicht op Delft, Het puttertje van Carel Fabritius, De Anatomische les van dr. Nicolaes Tulp van Rembrandt en Gezicht op het eiland Itamaracá in Brazilië van Frans Post.
Vik Muniz: Verso, 9 juni t/m 4 september in het Mauritshuis, Den Haag