Nieuws
Al meer dan 40.000 mensen hebben de video-installatie The Fish Pond Song van Jeroen Kooijmans in het Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch bezocht. Dit aantal is een record voor het museum. Het succes komt mede doordat ze goed aansluit bij de overzichtstentoonstelling van Jheronimus Bosch in Het Noordbrabants Museum. Met één ticket zijn beide musea te bezoeken.
Belangrijke inspiratiebron voor Kooijmans was de Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. Maar ook de aanslagen in Amerika op 11 september 2001 en de eigentijdse godsdienstwaan waren van invloed. Net als in de wereld van Bosch staan thema’s als innerlijke strijd en hoop op verlossing centraal.
De titel, The Fish Pond Song, ontleende de kunstenaar aan het religieuze drieluik Tuin der Lusten. Centraal in het middenpaneel daarvan is een mysterieuze vijver te zien, met badende maagden omringd door ruiters en fantasiewezens.
In The Fish Pond Song presenteert Kooijmans (1967) in drie hoofdstukken een imaginaire oorlog. Geen wapengekletter, maar – overeenkomstig het werk van Bosch – een gelaagde vertelling vol menselijke angsten, dromen en verlangens. Oorlog is in dit werk een abstracte werkelijkheid. Het is het kwaad dat sluimert, de waanzin in het hoofd, een zoektocht vol verwarring en gevaar, met hoop op bevrijding en verlossing.
Het geloofsthema speelde al enige tijd een rol in Kooijmans’ werk toen de aanslag op de Twin Towers plaatsvond in 2001. Het startschot van de ‘War on Terror’ had een enorme impact op zijn persoonlijke leven en ligt aan de basis van The Fish Pond Song. Wederom bleek dat godsdienstwaanzin, oorlog en de zoektocht naar persoonlijke verlossing van alle tijden is. De kunstenaar werkte gedurende tien jaar (van 2006 tot 2016) aan dit drieluik en filmde met vele figuranten in Nederland, Hongarije en op Curaçao. Schrijver Tommy Wieringa schreef speciaal voor het kunstwerk dertien gedichten.
The Fish Pond Song, t/m 5 juni in Stedelijk Museum ’s-Hertogenbosch