Nieuws
Het Dordrechts Museum toont vanaf vandaag een unieke reeks behangsels van Aert Schouman uit 1740. Het gaat om zeer grote beschilderde doeken die de kunstenaar oorspronkelijk maakte voor een complete achterkamer van een pand in Dordrecht. Ze doken onlangs op in Engels particulier bezit.
De schilderingen met scènes uit Il Pastor Fido (de trouwe herder) behoren volgens het museum tot de top van de Nederlandse decoratieve schilderkunst uit de achttiende eeuw. Il Pastor Fido was een destijds zeer populair toneelstuk van Guarini.
De monumentale kamerbeschilderingen zijn voorbeelden van wandvullende behangsels, die kenmerkend zijn voor de Nederlandse decoratieve schilderkunst. Meer dan 95% is echter verloren gegaan. De teruggevonden behangsels zijn daardoor zeldzaam.
De behangsels met idyllische liefdesscènes in een Arcadische sfeer zijn karakteristiek voor de achttiende eeuw. De schilderingen vallen vooral op door de lichte kleurstelling, waarbij pasteltinten als roze, (licht)groen, blauw en geel overheersen. Door de frivole thematiek, losse uitvoering en lichte kleuren behoren de stukken tot het mooiste werk van Schouman en het beste van de decoratieve Hollandse schilderkunst uit de achttiende eeuw.
Schouman maakte de behangsels in 1740 in opdracht van de heer Hoogeveen voor de achterkamer van diens huis in Louis XIV-stijl. Van die situatie zijn nog oude zwart-witfoto’s. In 1899 werden de doeken verkocht en uiteindelijk kwamen ze in Engeland terecht. Het huis in de Voorstraat bestaat nog steeds en in de kamer zijn zelfs nog resten van een plafondschildering van Schouman.
Volgend jaar wijdt het Dordrechts Museum een tentoonstelling aan Schouman. De behangsels gelden als voorproefje.