Nieuws
De Dode zwaan uit het Mauritshuis heeft een nieuw thuis. Het forse schilderij van Jan Weenix hangt sinds gisteren in Rijksmuseum Twenthe. Het Enschedese museum kreeg het in langdurig bruikleen.
Het Haagse Mauritshuis kocht het vroeg achttiende-eeuwse schilderij in 1821 als tegenhanger voor De stier van Paulus Potter. De schilderijen hingen destijds heel dicht tegen elkaar, maar tegenwoordig hangt het museum voornamelijk werk van bescheidener formaat in de intieme zalen. De stier heeft een uitzonderingspositie, maar Weenix’ zwaan sleet zijn dagen in het depot.
Eerder dit jaar mocht het al even naar buiten voor de tentoonstelling Hoogte- en dieptepunten uit het depot. Toen maakte het museum bekend op zoek te zijn naar een nieuwe omgeving voor het gigantische doek. In Rijksmuseum Twenthe bleek het prima te passen.
Het stuk is de komende tijd te zien in combinatie met werk van de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963). Haar piëta M. & J. en de twee saters Vino en Valentino laten samen met de Dode zwaan zien wat er rest na de jacht: het verdriet om de dood en de herinnering aan het genoegen van het bacchanaal.
De opstelling is een voorproefje van de overzichtstentoonstelling van Silvia B., later dit jaar in Rijksmuseum Twenthe. Daarin toont ze beelden en tekeningen uit de afgelopen twintig jaar. M. & J. en Valentino krijgen vermoedelijk ook een plek, want het museum kocht deze twee werken onlangs aan.