Nieuws
Johannes Vermeer en Carel Fabritius konden vermoedelijk niet vermoeden dat twee van hun creaties ooit model zouden staan voor eetbaar ijs. Toch gebeurde exact dat met respectievelijk Meisje met de parel en Het puttertje. De schilderijen zijn nu ook Magnums.
Door: Evert-Jan Pol
Met de ijsjes wil het Mauritshuis de aandacht vestigen op twee van zijn topstukken. “Veel bezoekers komen voor tijdelijke exposities en vergeten dan vaak dat we ook een mooie vaste collectie hebben”, vertelt Koen Brakenhoff, hoofd marketing bij het Haagse museum.
Het idee ontstond eind vorig jaar tijdens een ontmoeting met de directeur van de Brits-Nederlandse multinational Unilever, die het merk Magnum in zijn assortiment heeft. De keuze voor de uit te lichten werken was vervolgens snel gemaakt. “Het meisje met de parel en Het puttertje zijn de twee bekendste schilderijen uit onze collectie. En het Meisje is misschien wel het bekendste schilderij van Nederland.”
Beide werken hadden al schreden gezet buiten het museum. Het Meisje met de parel kreeg in 2003 haar eigen film, Girl with a Pearl Earring, met Scarlett Johansson in de titelrol. En Het puttertje schitterde in het gelijknamige boek (The Goldfinch in het Engels) waarmee de Amerikaanse schrijfster Donna Tartt in 2014 de prestigieuze Pulitzerprijs won.
En nu zijn ze dan ijsjes. Unilever en het Mauritshuis hebben geprobeerd de smaken af te stemmen op de werken. “Dat was veel ijs proeven”, lacht Brakenhoff. Het puttertje in ijsvorm bestaat uit vanille-ijs met stukjes pistachenoten en donkere chocolade, omhuld door witte chocolade. De smaken verwijzen naar de kleuren van het vogeltje.
Het verband tussen het Meisje met de parel en haar ijsje is minder duidelijk. Deze donkere Magnum smaakt naar hazelnoot. Net als de witte Magnum bevat ook deze noten. En dat leverde een uitdaging op. “Unilever had nog nooit eerder een ijsje gemaakt met hele noten erin. Ze moesten daarom een speciale machine inschakelen.”
De twee ‘kunstzinnige’ smaken zijn exclusief verkrijgbaar bij de Albert Heijn. Zelfs het Mauritshuis verkoopt ze niet. Maar dat heeft een praktische reden, aldus Brakenhof. “We hebben geen vriezers in de winkel.” Tijdens de aankomende Museumnacht Amsterdam, op zaterdag 5 november, deelt het museum ze wel gratis uit op het Museumplein.
Het is niet de eerste keer dat Hollandse meesters in een andere vorm in winkels belanden. De Albert Heijn bood eerder al een assortiment lekkernijen voor Sinterklaas aan, gebaseerd op Jan Steens schilderij Het Sint-Nicolaasfeest. In de eigen shop verkoopt het Rijksmuseum Playmobilversies van Vermeers Melkmeisje en twee figuren uit de Nachtwacht. En in de schappen van het Van Goghmuseum ligt Aardappeleterschips.