Het vroegste werk van Rafaël komt naar Enschede. Rijksmuseum Twenthe in die stad laat het engelenhoofd uit 1501 zien in de tentoonstelling In het hart van de Renaissance. Die daardoor, aldus het museum, “nog bijzonderder wordt dan eerst was voorzien”.
Het paneel was ooit onderdeel van het Baronci-altaar. Rafaël was pas 18 jaar toen hij het altaarstuk maakte voor de kerk van Sant’Agostino in Città di Castello, nabij Urbino. Door een aardbeving in 1789 raakte het altaarstuk zwaar beschadigd en gingen grote delen verloren.
Rijksmuseum Twenthe organiseert de expositie in samenwerking met de Pinacoteca Tosio Martinengo in Brescia, dat het grootste deel van de werken levert. Dat museum is de komende jaren gesloten in verband met een verbouwing. De tentoonstelling bestaat uit topstukken van zestiende-eeuwse Italiaanse schilderkunst, van kunstenaars als Giovanni Bellini, Titiaan, Tintoretto en dus Rafaël.
“Van een tentoonstelling als deze kun je als museum alleen maar dromen”, aldus directeur Arnoud Odding. “Deze tentoonstelling is een primeur voor Nederland. Nog niet eerder waren er in ons land zoveel werken van grote meesters uit de gloriejaren van de Italiaanse schilderkunst te zien.”
Het museum kan aan de selectie van schilderijen nog drie werken toevoegen, maakte het gisteren bekend. Uit de Gallerie dell’Accademia in Venetië komen extra werken van Tintoretto en Savoldo en de Collectie Palma Camozzi Vertova geeft een werk van Lotto in bruikleen. Het aantal te exposeren schilderijen komt hiermee op 45.
De tentoonstelling In het hart van de Renaissance in Rijksmuseum Twenthe is te zien van 11 februari tot met 18 juni 2017. De online kaartverkoop is inmiddels gestart. Om de doorstroom in het museum te bevorderen werkt het museum met vaste entreeblokken van een uur.