Nieuws
Het Van Gogh Museum heeft de collectie uitgebeid met een schilderij van Paul Signac (1863-1935). Op een veiling bij Christie’s New York kocht het Ponton de la Félicité bij Asnières (Opus nr. 143) uit 1886.
Signac schilderde het doek in de voor die tijd revolutionaire pointillistische techniek. Georges Seurat was de grondlegger van deze vernieuwende schildertechniek waarbij de voorstelling wordt opgezet in losse stippen en streepjes in ongemengde, contrasterende kleuren. Verschillende neo-impressionistische schilders onder wie Signac maakten zich deze techniek eigen.
Signac maakte dit riviergezicht in 1886 aan de oevers van de Seine bij Asnières. De gegoede burgerij uit Parijs bezocht dit semi-geïndustrialiseerd stadje onder de rook van de grote stad regelmatig voor vermaak op en aan het water.
Het spanningsveld tussen enerzijds de industriële ontwikkeling en anderzijds het vertier van de rijkeren, fascineerde Signac, evenals menig ander kunstenaar. Vanaf de oevers van de Seine schilderde hij de aanlegsteiger van La Félicité, een bekende stoomboot voor pleziervaart. Rechts in de voorstelling plaatste hij een gassilo, als teken van de industrialisering.
Dat Signac tevreden was met het schilderij blijkt uit het feit dat hij het inzond voor de Salon des Indépendants van 1887. Daar zal ook Vincent van Gogh het werk gezien hebben.
Tot voor kort bezat het Van Gogh Museum één schilderij van Signac: Spoorwegknooppunt bij Bois-Colombes. Dat impressionistische werk illustreerde volgens het museum de invloed van Signacs werk en stijl op de ontwikkeling van Van Gogh nog onvoldoende. Met de nieuwe aanwinst kan het museum het verhaal over het belang van Signac beter vertellen.
Het werk is vanaf 22 december permanent te zien op de eerste verdieping van het Rietveldgebouw.