De jonge Rotterdamse kunstenaar Iwan Smit (27) werkte drie maanden lang in een atelier op zaal tijdens de tentoonstelling Fra Bartolommeo – de goddelijke renaissance aan een vier meter hoog schilderij. Museum Boijmans Van Beuningen heeft het resultaat aangekocht, inclusief vijf voorbereidende tekeningen.
In 1510 ontving kunstenaar Fra Bartolommeo (1473-1517) de opdracht van de stadsregering van Florence om een grote schildering voor de stad te maken. Hij werkte er een aantal jaren aan, met het vier meter hoge schilderij Pala del Gran Consiglio (te zien in Museo di San Marco) als resultaat. Het werk stelt een glorificatie van de vrije en democratische republiek Florence voor.
In 2016, bij de start van de tentoonstelling Fra Bartolommeo – de goddelijke renaissance (die te zien was tot en met 15 januari 2017), vroeg Museum Boijmans Van Beuningen de Rotterdamse kunstenaar Iwan Smit (27) een dergelijk kunstwerk te maken voor Rotterdam. Het moest een eigentijds monumentaal schilderij worden dat past bij het multiculturele karakter van de stad. In de tentoonstelling werd speciaal een kunstenaarsatelier voor Smit ingericht.
Burgemeester Ahmed Aboutaleb gaf het startschot voor het project. Drie maanden lang werkte Smit vervolgens aan De mystieke geboorte van Rotterdam. Net als Fra Bartolommeo maakte hij vele voorbereidende tekeningen voordat hij zijn penselen oppakte en tot schilderen overging.
Smit werkte niet alleen aan het kunstwerk, maar samen met het publiek. Jong en oud tekende mee. Op 5 januari volgde de feestelijke presentatie. De kunstenaar zelf verklaart het werk: “Leeuwen kijken toe hoe de heilige moeder het water schenkt waaruit de Rotte ontstaat, een bron van leven waar kort daarop de naam Rotterdam zal galmen. Naar Frederique Spigt: Steen, staal, vuur, en glas, het nieuwe hart dat zich ontvouwt. Een plek waar verleden, heden, en toekomst hand in hand gaan.”