Recensie
Bernard A.G. Gerritsen was zo’n kunstenaar wiens naam de meeste mensen niet heel veel zegt. Toch was hij zeer productief: hij maakte genoeg werk om er een kerk mee te vullen. En dat is precies wat de Bernard A.G. Gerritsen Stichting deed in Deventer. In de Bergkerk hangen en staan ruim honderd schilderijen en tekeningen.
Tekst en foto’s: Evert-Jan Pol
Ruim zestig jaar lang schilderde en tekende Gerritsen (1898-1989), vanaf de jaren twintig. Als inwoner van Deventer legde hij veel pittoreske plekjes in die Hanzestad vast. Plekjes die er in sommige gevallen niet meer zijn, waardoor zijn werk, en daarmee de tentoonstelling bij Deventenaren nostalgische gevoelens kan oproepen.
Dat wil geenszins zeggen dat de expositie alleen interessant is voor inwoners van Deventer. De werken – voornamelijk stadsgezichten – zijn uitermate sfeervol. Terras in Luxemburg, Luxemburg doet verlangen naar een mooie zomerse dag. En wie krijgt er nu geen zin in een tochtje over het water bij het zien van het Bruggetje in Noord-Holland?
Veel schilderijen zijn licht impressionistisch, wat bijdraagt aan hun bijzondere sfeer. Het doek Pootje baden in de IJssel heeft ontegenzeggelijk een Franse uitstraling. Zoals de titel echter al doet vermoeden, is het een Oernederlandse voorstelling.
Gerritsen heeft overigens wel een maand Frankrijk gewerkt, op kosten van mecenas J.P. Nagelhout (1901-1978). Deze Holtense huisarts bood schilders wel vaker de kans enige tijd in het buitenland te werken. Hij vond dat kunstenaars zeker één keer hun blik moesten verruimen in den vreemde. Gerritsen koos in 1952 voor Frankrijk en bracht daar een maand door.
In de fraaie catalogus die ter gelegenheid van de expositie verscheen bij Waanders Uitgevers staat een dagboekfragment waarin Gerritsen zijn vertrek beschrijft: “Uitgeleid om 6.34 door mijn lieve vrouw en zoon, nog even wuiven en de trein, waarvoor een rollende locomotief, neemt de richting van bestemming”. Via Parijs reisde hij naar Villard de Lans, met nieuwe verf, die hij in het nabijgelegen Grenoble kocht. Zijn tijdelijke verblijfplaats en directe omgeving bleken een goede bron voor lieflijke onderwerpen die hij zo graag schilderde. Het alleraardigste doek Boerenerf in Villard de Lans toont een boerin die waarschijnlijk juist bezig is de kippen te voeren.
Later maakte hij nog meer buitenlandse reizen en steeds nam hij zijn verfspullen mee. Hij bezocht onder meer Italië, Engeland en zelfs Israël. Maar hij kwam altijd weer terug in zijn eigen Deventer, waar hij een groot deel van zijn werk maakte. In 1973 schilderde hij er de Bergkerk, die nog een maand in het teken staat van zijn kunst.
Hoewel er meer dan honderd werken te zien zijn, oogt de expositie nooit druk. Dat is het voordeel van een grote kerk als locatie voor een tentoonstelling. Een die een prettige verrassing is en een mooi eerbetoon aan een getalenteerd kunstenaar.
Bernard A.G. Gerritsen, t/m 19 maart in de Bergkerk, Bergkerkplein 1, Deventer
Waardering: @@@@@@@@@@