Het Centraal Museum heeft samen met Museum Arnhem de film Cinema Olanda van Wendelien van Oldenborgh uit 2017 aangekocht. Deze ging eerder dit jaar tijdens de Biënnale van Venetië in première in het Nederlandse Rietveldpaviljoen en leidde tot de nodige discussie.
Cinema Olanda is de titelfilm van de gelijknamige presentatie van Wendelien van Oldenborgh en Lucy Cotter op de 57ste Biënnale van Venetië. In de film komen veel verhaallijnen samen. De film is in één take opgenomen opgenomen bij de Sint Bavo, de modernistische kerk in de naoorlogse Rotterdamse wijk Pendrecht.
De camera leidt de toeschouwer langs verschillende deelnemers, zwart en wit, jong en oud, eenling en groep. Allen vertellen ze over een onbekend aspect uit de Nederlandse geschiedenis. Hun verhalen laten een ander licht schijnen op het imago van de open, tolerante en moderne staat dat Nederland zich aanmeet – niet alleen tijdens de periode van de wederopbouw, maar ook vandaag de dag. De video werd met gemengde kritieken ontvangen waarbij vooral de Nederlandse pers kritisch was, terwijl het werk in het buitenland op veel lof kon rekenen.
“De onderwerpen die Wendelien van Oldenburgh in dit gelaagde videowerk aansnijdt zijn zeer relevant voor Nederland en hebben ook zeker betrekking tot Utrecht”, vindt Bart Rutten directeur van het Centraal Museum. “De rol die de modernistische architectuur in deze film speelt is eveneens zeer herkenbaar voor onze stad waar de wederopbouw en staduitbreiding gebouwd werd met een vergelijkbare esthetiek.”
Zijn collega Saskia Bak van Museum Arnhem zegt erover: “Met het medium film creëert Van Oldenborgh een actieve ruimte, die door geluid, tekst, beeld en herkenning opgebouwd wordt en waarmee zij zichtbare en onzichtbare verbanden tussen het verleden en de hedendaagse werkelijkheid laat ontvouwen”.
Wendelien van Oldenborgh (1962) onderscheidt zich sinds 2000 met film- en dia-installaties. De onderwerpen die zij in haar werk aansnijdt hebben betrekking op maatschappelijke verhoudingen, racisme en gender. Een onderwerp dat sinds 2005 haar bijzondere aandacht heeft is de invloed van het Nederlandse koloniale verleden op het heden en op het Nederlandse zelfbeeld. In Cinema Olanda staat dat thema ook centraal.
Met de aankoop door Museum Arnhem en Centraal Museum komt Cinema Olanda terecht in twee openbare kunstcollecties. Beide musea kopen vaker met andere musea kunst aan. In 2013 kocht het Centraal Museum bijvoorbeeld samen met Museum Boijmans Van Beuningen een tweeluik van Thomas Huber. En Museum Arnhem kocht onlangs samen met Stedelijk Museum Amsterdam de omvangrijke installatie In Pursuit of Bling van Otobong Nkanga, uit 2014.