In Stedelijk Museum Vianen opende al eerder een tentoonstelling met etsen van Rembrandt en Museum Boijmans Van Beuningen besteedt sinds zaterdag ook aandacht aan het grafische oeuvre van de Nederlandse meester. Uit eigen collectie toont het ruim zestig prenten.
Na een recent restauratie- en conserveringsproject is deze selectie van landschapsprenten, genrevoorstellingen, (zelf)portretten en religieuze taferelen voor het eerst te zien. Hoogtepunten zijn onder meer Landschap met drie boerenhuizen aan een weg, De heilige Hieronymus bij een knotwilg en De drie kruisen, een van zijn meest experimentele werken.
De expositie bestaat in totaal uit ruim tachtig objecten. Behalve originele etsen van Rembrandt zijn er ook enkele herdrukken en kopieën te zien, net als prenten die een inspiratiebron voor de kunstenaar waren.
Tijdens zijn leven werd Rembrandt vooral door zijn grafische werk bekend in heel Europa. Dat was namelijk breder toegankelijk dan zijn schilderijen en tekeningen. Alleen al uit de bijnaam van één van zijn meesterwerken blijkt hoe gewild zijn werk was bij de verzamelaars uit zijn tijd: Honderdguldenprent (echte naam: De predikende Christus).
Nog voor zijn twintigste maakte Rembrandt voor het eerst een ets. Gedurende zijn verdere leven bouwde hij een groot oeuvre op van ruim driehonderd prenten. Hij wilde zich als graficus kunnen meten met de groten uit het verleden, zoals Lucas van Leyden en Albrecht Dürer.
De Rembrandtgrafiek van Museum Boijmans Van Beuningen telt ruim tweehonderd bladen, met eigenhandige afdrukken van de meester zelf en postume afdrukken uit de zeventiende eeuw, herdrukken uit de achttiende en negentiende eeuw, kopieën en navolgingen. Vanwege de hoge lichtgevoeligheid zijn deze werken op papier niet permanent te zien.
Virtuositeit en verbeeldingskracht: Rembrandt-etsen uit eigen collectie, t/m 14 januari 2018 in Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam