Zoals Emanuel de Witte dat eeuwen eerder ook al deed, portretteerde de Duitse kunstenaar Thomas Struth in de jaren 90 kerkinterieurs. In tegenstelling tot zijn illustere voorganger gebruikt hij echter de fotocamera. Stedelijk Museum Alkmaar toont momenteel drie van zijn werken.
Aanleiding is een tentoonstelling over de in Alkmaar geboren Emanuel de Witte, die voor bekend is vanwege zijn kerkinterieurs. Hij schilderde niet alleen protestantse en katholieke gebedshuizen, maar legde ook het imposante interieur van de Portugese synagoge in Amsterdam vast.
Struth portretteerde voor zijn serie Places of Worship geliefde toeristische bestemmingen als de Dom in Milaan of de Boeddhistische tempel in het Japanse Nara. Het strenge perspectief, de zorgvuldig gekozen beelduitsnede en het grote formaat maken duidelijk dat het hier niet om triviale vakantiefoto’s gaat.
Zonder kunstgrepen of computerbewerking probeerde Struth in één shot de indrukwekkende ruimtelijkheid van deze eeuwenoude monumenten te vangen. Precies zoals de oude meesters dat ook deden. De bezoekers in de kerk zijn meer dan figuranten. Zij leiden onze blik de ruimte in, vol gedetailleerde ornamenten, schilderijen en beeldhouwwerken.
Thomas Struth – Places of Worship, t/m 18 maart 2018 in Stedelijk Museum Alkmaar
Meester van het licht, t/m 21 januari 2018 in Stedelijk Museum Alkmaar