Picasso schilderde er zijn beroemde werk Les Demoiselles d’Avignon en ook andere kunstenaars werkten er. Bateau-Lavoir in de Parijse wijk Montmartre was begin twintigste eeuw hét epicentrum van de moderne kunst. Kees van Dongen was er eveneens een graag geziene gast, blijkt uit een tentoonstelling in Musée de Montmartre.
Montmartre was eind negentiende en begin twintigste eeuw een echte kunstenaarswijk. Pissarro, Jongkind, Matisse, Toulouse-Lautrec, Degas en Renoir; zij allen woonden er enige tijd. Ook Kees van Dongen werd aangetrokken door het vrije, onafhankelijke en revolutionaire Montmartre. Hij had van eind 1905 tot begin 1907 een atelier in het Bateau-Lavoir.
De chronologisch opgezette tentoonstelling Van Dongen et le Bateau-Lavoir laat zien hoezeer Van Dongens korte verblijf in dit fameuze ateliergebouw bepalend is geweest voor zijn carrière. Meer dan zestig werken van de kunstenaar, afkomstig uit privécollecties en musea in Nederland, Duitsland, België, Frankrijk en Monaco, komen er samen.
Ruim dertig daarvan zijn olieverfschilderijen op doek. Ook is er een selectie te zien van tekeningen en foto’s uit de collectie van de vereniging Le Vieux Montmartre en de serie lithografieën, die in 1949 verschenen in het boek Au beau temps de la Butte van Roland Dorgelès. Ter illustratie van de bijzondere vriendschap met Otto van Rees en Adya Dutilh, nam het museum tevens werken van deze twee kunstenaars uit de tijd van het Bateau Lavoir.
Musée de Montmartre werkte voor de tentoonstelling intensief samen met het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis en Petit Palais, waar een andere expositie met een Nederlands tintje loopt: Les Hollandais à Paris. Ook die kwam tot stand in nauwe samenwerking met het RKD. Beide tentoonstellingen vinden plaats in het kader van Oh! Pays-Bas, een Frans cultureel jaar waarin de Nederlandse cultuur centraal staat.
Van Dongen et le Bateau-Lavoir, 16 februari t/m 26 augustus in Musée de Montmartre, Parijs, Frankrijk